Hírek
2011. December 14. 14:47, szerda |
Belföld
Forrás: mno.hu/MTI
Kerékpározással csökkenthetjük a károsanyag-kibocsátást?

A kerékpározás kulcsszerepet tölthet be az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében – véli az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) legfrissebb tanulmánya.
Amely szerint csupán technológiai újításokkal és hatékonyságnöveléssel nem tarthatók a témára vonatkozó európai uniós célkitűzések.
Az üvegházhatású gázok kibocsátásának uniós szintű csökkentésére vonatkozó terveket egyre többen kezelik fenntartásokkal, mivel az eddigi eredmények jócskán elmaradnak a vállalásoktól. A jelenlegi adatok szerint csupán technikai fejlesztésekkel az EU nem tudja teljesíteni a közlekedési szektor kibocsátásának 60 százalékos csökkentését 2050-re – vélik a szakemberek.
Az MTI-hez a Magyar Kerékpárosklub által kedden eljuttatott tanulmány számszerűsíti a kerékpározás által megtakarítható kibocsátást és összehasonlítja azt más közlekedési módokéval. Figyelembe véve a kerékpárhasználathoz köthető gyártási és karbantartási tényezőket, valamint az üzemanyagigényt, a kerékpározás kibocsátása még a tizede sincs a személygépkocsikénak. A személygépjárművek, buszok, elektromos rásegítésű kerékpárok és hagyományos kerékpárok összehasonlításával vizsgálták, hogyan segítheti a kerékpározás a 2050-es uniós célok elérését a közlekedésből fakadó üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése terén.
A tanulmány szerint ha minden EU-s állampolgár annyit kerékpározna, mint a dánok 2000-ben (átlagosan naponta 2,6 kilométert), azzal a közlekedési szektorban kitűzött kibocsátáscsökkentés több mint negyedét tudná teljesíteni az unió. „Kerékpározzunk napi öt kilométert és akkor elérjük a kitűzött cél 50 százalékát” – mondja Benoit Blondel, az ECF környezeti és egészségügyi szakembere, a tanulmány szerzője. Hozzátette: „A kerékpározásban rejlő lehetőség a célok elérésének segítésében óriási, ráadásul nagyon kevés ráfordítást igényel. Sokkal olcsóbb elérni azt, hogy többen kerékpározzanak, mint azt, hogy több elektromos autó legyen az utakon.”
A tanulmány megerősíti az Európai Környezetvédelmi Ügynökség legújabb becslését, miszerint a technikai és üzemanyag-hatékonysági fejlesztések önmagukban nem elegendőek a közlekedési szektorban kitűzött 60 százalékos kibocsátáscsökkentés eléréséhez. A hatékonyságjavító intézkedések kombinációja (például a járművek hatékonyabb használata, alacsonyabb szénintenzitású üzemanyagok, a közlekedési rendszer hatékonyabb használata) csupán 20 százalékos csökkentést eredményez 2050-ig az 1990-es adatokhoz képest.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Augusztus 04. 07:54, hétfő | Belföld
Zömében napos és egyre melegebb idő várható a héten
A hét elején még több helyen lehet felhős az idő, később aztán napos és egyre melegebb időre számíthatunk - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. Augusztus 04. 07:53, hétfő | Belföld
Szijjártó Péter: Magyarország legnagyobb autógyárát hozza létre a Mercedes
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a 40. Forma-1-es Magyar Nagydíj helyszínén bejelentette: Magyarország legnagyobb autógyárát hozza létre a Mercedes.
2025. Augusztus 03. 08:56, vasárnap | Belföld
Orbán Viktor: nem vállalom azt a felelősséget, hogy akár csak egyetlen fiatal is meghaljon Ukrajnáért
Azt a felelősséget, hogy akár csak egyetlen fiatal is meghaljon Ukrajnáért, nem szeretném vállalni, és nem is fogom – jelentette ki a miniszterelnök szombaton Esztergomban az MCC Feszten.
2025. Augusztus 03. 08:55, vasárnap | Belföld
Duna House: az Otthon Start program megmozgatja az ingatlan- és hitelpiacot is
A nyári hónapokra jellemző, visszafogottabb aktivitással telt a július a hazai ingatlanpiacon, az Otthon Start program hatása viszont gyorsan meglátszott az érdeklődések növekedésében - közölte a Duna House pénteken.